Zmiany klimatu i wynikające z nich zmieniające się trendy rynkowe oraz konsumenckie, coraz silniej oddziałują na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Jak przewidują eksperci, procesy te staną się jednym z najważniejszych wyzwań do podjęcia w najbliższych latach. Wpływ działalności człowieka na globalne ocieplenie jest nie tylko odczuwalny, ale także został potwierdzony naukowo.
Podczas konferencji klimatycznej w Paryżu w grudniu 2015 r. 195 krajów przyjęło pierwsze w historii powszechne, prawnie wiążące, światowe porozumienie w dziedzinie klimatu, którego głównym celem jest utrzymanie wzrostu średniej temperatury na świecie znacznie niższego niż 2°C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej
Na ocieplającej się planecie coraz więcej firm stara się wykorzystać pojawiającą się szansę biznesową i budować przewagę konkurencyjną wykazując swoje zaangażowanie w dbałość o środowisko. W tym celu firmy muszą spełnić kilka kryteriów:
Jednym ze sposobów zmniejszenia ekspozycji na ryzyko związane ze zmianami klimatu jest redukcja śladu węglowego organizacji. Jednak zazwyczaj nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych powstałych w wyniku prowadzonej działalności. Takie emisje można zneutralizować (carbon offset) poprzez redukcję emisji GHG w innym miejscu na świecie. Działanie to jest jak najbardziej zasadne, ponieważ emisje GHG nie znają granic geograficznych.
W celu weryfikacji zmniejszenia emisji GHG (greenhouse gas – gaz cieplarniany) w wyniku realizowanych projektów powstały standardy regulujące te kwestie:
Carbon credits
CDM i JI są mechanizmami, które zostały zdefiniowane w Protokole z Kioto i są wykorzystywane w systemach handlu emisjami CO2. Pozostałe standardy służą wytworzeniu carbon credits, czyli zbywalnych certyfikatów potwierdzających redukcję 1 tony CO2e (ekwiwalentu dwutlenku węgla) w projektach redukcyjnych, które dodatkowo pozytywnie wpływają na społeczności lokalne, głównie w krajach południowych (dla przykładu wywiercenie studni głębinowej odciąża kobiety wędrujące codziennie po wodę dla całej rodziny). Projekty te często są związane z unowocześnieniem sposobu gotowania wody, czy jak wspomniano, dostarczania wody zdatnej do picia, bioróżnorodności czy zielonej energii.
Carbon credits dostępne są w obrocie na rynku wolontariackim umożliwiając redukcję, bądź offset emisji GHG przez podmioty indywidulane czy organizacje. Coraz częściej przekazywać można określone kwoty pieniężne na neutralizację emisji GHG (a więc redukcję śladu węglowego) powstałych w związku z podróżą np. podczas zakupu biletu lotniczego.
Zeroemisyjność – Carbon neutral
W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa widzą potencjał w rozwijaniu usług i produktów zeroemisyjnych dla wymagających klientów. Ich zeroemisyjność jest realizowana m.in. poprzez carbon offsety. Przykładem może być Carbon Neutral Fuelcard BP (https://www.bptargetneutral.com/uk/about-bp-target-neutral/case-studies/carbon-neutral-fuelcards/) – zeroemisyjna karta paliwowa. Płacąc taką kartą za paliwo, automatycznie finansowany jest projekt carbon offset w wysokości odpowiadającej emisjom związanym z użyciem tankowanego paliwa.
Autor: Michal Stalmach | Starszy Konsultant ds. Zrównoważonego Rozwoju
Bureau Veritas Polska